Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 14, Singapore, resans sydligaste punkt (Reseberättelser)

av Till @, fredagen 21 april 2017, 07:53:38

Hej alla,

Jag fortsätter alltså inte till Indonesien eller Australien. Längre söderut än Singapore blir det inte. Men var inte oroliga, jag vänder inte bara hem, det blir fler intressanta destinationer!
[image]

5 Minuter tar det över till Singapore, men tågbundna biljetter med platsbokning ska det vara! Och de är ofta slutsålda. Det är ibland 30 minuter mellan avgångarna, men också luckor på upp till 3 timmar mitt på dagen. Och avstämningen med tågen till och från Gemas lämnar att önska.
Men för att komma till tåget är det först biljettkontroll på stationen och sedan malaysisk utresekontroll - bara följa skylten till "Imigresen & Kastam".
[image]
Det är roligt vad det malajiska språket gör med engelska låneord. Ska du köpa biljetter så går du till "Kaunter tiket ". Sedan är det bara att följa skylten "Tren" för att komma till tågen. Om du vill ta ett pendeltåg som stannar på alla stationer så tar du en "Komuter".

När jag hade tagit mig genom passkontrollen kom jag till Singapore-pendeln som bestod av två lok, en generatorvagn och fyra sittvagnar.
[image]
Någon ekonomisk drift kan det inte vara... Vagns- och platsnummer lyste med sin frånvaro, så det var fri sittning i alla fall, trots platsnumren på biljetterna. Ändå marknadsförs pendeltågen med affischer som ett smidigt, bekvämt och bilköfritt alternativ, men med så krångliga regler som tågbundna biljetter för en pendlingssträcka gör man ju inte tågen attraktiv.
Så blev det sista biten till Singapore över Johor-Singapore Causeway, dammen som är den enda järnvägsförbindelsen till Singapore och en av två förbindelser för bilar. Slutstationen i Singapore är Woodlands Train Checkpoint, där Singapores inresekontroll sker (och man får ett vänligt påpekande på inresekortet att det kan vara dödsstraff för knarkbrott). Woodlands Train Checkpoint ligger verkligen i direkt anslutning till Causeway, långt från Singapores centrum och utan tunnelbaneförbindelse. Om någon får för sig att ta tunnelbanan till stationen Woodlands för att komma till tåget så finner denne sig med en rejäl promenad till Woodlands Train Checkpoint, det är inte ens den närmaste tunnelbanestationen...
[image]
De fick i alla fall till lite fin grönska i taggtråden! ;-)
Fram till 2011 fortsatte tågen till Singapores station Tanjong Pagar nära stadscentrum. Det hade under lång tid varit en dispyt mellan Singapore och Malaysia eftersom järnvägen samt marken den befann sig på och stationen ägdes av den statliga malaysiska järnvägen. När länderna till slut nådde en överenskommelse innebar den att den 22 km långa järnvägen genom Singapore lades ner, marken och stationen återgick till Singapores ägo och tågen kortades av till att endast gå till och från Woodlands Train Checkpoint, den absolut närmaste punkten till Causeway där tågen fortfarande gick till Singapore. Att få byta i Johor Bahru gjorde mig inget, men att jag aldrig hade tillfälle att åka järnvägen tvärs över Singapore till den gamla stationen var verkligen tråkig.
Spåren och barlasten på den gamla banvallen är för det mesta rivna, och banvallen är ett grässtråk som går bra att promenera eller cykla Mountainbike på. Att cykla med en Racer eller för den delen Brompton (min hopfällbara cykel) med jättesmala däck är däremot värre, särskilt om det har regnat mycket natten innan... Det var mitt på dagen, ovanligt hett även för Singapores mått, solen gassade från nästan vertikalt uppe på himlen, och de få molnen som fanns vägrade envist att flytta sig till under solen. För det mesta hade marken torkat i hettan, men där det fanns lite skugga var det oftast mycket moddigt. Det blev ingen imponerande snittfart och stor vattenförbrukning.
Hit men inte längre, budskapet är tydligt! Det är så nära man kan komma Woodlands Checkpoint på promenadstråket. Kilometertavlorna är inte original, kilometertalen har sin nollpunkt i motsatta änden av stråket beroende på vilken sida av skylten man tittar på. Det finns i alla fall någon infotavla om banvallens historia, men överlag har man tyvärr gjort väldigt lite när det gäller att upplysa om historiken.
[image]

På flera håll finns automatbanor i anslutning till tunnelbanestationer i stora bostadsområden, som hör i slingor runt ett område var.
[image]

Många små broar är rivna, så man måste ta sig till stora vägen för att komma runt. Men det finns andra broar som är kvar med spår och barlast. Intill den största bron bjuder ett litet köpcentrum med passande namn för järnvägsarkeologen in med fikaställen att vila lite i hettan.
[image]
[image]
[image]
[image]

Ungefär halvvägs, kort efter den stora bron, kommer man till den före detta mellanstationen Bukit Timah. Resandeutbyte upphörde redan på sent 1940-tal, men godstrafik ska ha funnits ända till 1990-talet. För tågmöten var stationen tillgänglig ända till banans stängning 2011.
[image]

Här, måste jag erkänna, ungefär efter halva sträckan på gamla banan, gav jag upp och fortsatte med tunnelbanan. Där blev jag påmind igen (som tidigare på en gångbro) hur man brukar kalla Singapore i skämt ibland: "A fine city" med tanke på hur blänkande rent det är men också hur absurt höga böter det kan bli för bagatellföreteelser. Den vänstra skylten var på en gångbro, den högra finns på alla tunnelbanestationer. Lägg märke till att det är förbjudet, men ger inga böter att ta den illaluktande frukten Durian i tunnelbanan. Den är sydöstra Asiens svar på surströmming, fast jag tror den luktar inte fullt lika illa... Fast jag har ingen riktigt jämförelse, efter nästan 20 år i Sverige har jag fortfarande inte vågat lukta på surströmming!
[image]

Downtown Line har en station alldeles i närheten, och det kändes extra roligt att ta denna linje, för drivutrustningen till den har levererats från Västerås, och en del av mina kollegor har jobbat med detta projekt. Tunnelbanan körs automatiskt, så det finns inga förarhytter, och man kan njuta av utsikten framåt i första vagnen.
[image]

Så blev det ett återseende, för i Singapore bor en vän och före detta kollega till mig sedan två år tillbaka. Hos honom och hans fru kunde jag bo över helgen.
Han är också cykelentusiast och cyklar ambitiöst med sin racer kors och tvärs över ön på fritiden. Vi tog en tur på helgen till den gamla centralstationen. Stationshuset står kvar men är oanvänd. Bakom vid perrongerna pågår en del byggarbeten, men de skulle tydligen inte riva perrongerna.
[image]

Vi fortsatte cykla till Sentosa Island, en ö söder om centrum går att nå förutom på en vanlig vägbro även med en linbana och en monorail.
[image]

Hela ön alstrar lite en anda av Disneyland. Det är t o m passageavgift för båda cyklister och bilister. Förutom en del fritidsfaciliteter och en hyfsat badstrand finns också bostadsområden som måste vara heta kandidater att vara Singapores dyraste. Ett område är helt avskilt så att endast behöriga får komma in. Längs ett annat område går det i alla fall en gång- och cykelväg som är öppen för allmänheten. Här kom vi till södra spetsen av Sentosa Island, och det var den absolut sydligaste punkten av min resa - och hela mitt liv.
[image]
Det var fortfarande 138 km kvar till ekvatorn, så jag har aldrig varit på södra halvklotet. Det får bli en annan gång!
Jag var lat och lämnade Santosa Island med linbanan, som ger fantastiska utsikter över ön och Singapores hamnområde, medans min kompis hade mer bråttom och cyklade till berget i andra änden av linbanan. Han fick vänta på mig en stund i caféet...
[image]
[image]

Nästa dag tog jag mig ut till Woodlands Train Checkpoint igen för att börja resan norrut. Då sker Singapores och Malaysias kontroll i Woodlands, så det är bara gå rakt ut vid Johor Bahru för den fortsatta färden norrut.

Till
Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam
Del 9, snart ny spårbredd igen!
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1571 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta