Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express (Reseberättelser)

av Till @, onsdagen 19 april 2017, 16:49:29
redigerad av Till, onsdagen 19 april 2017, 17:11:09

Hej,

Nu måste jag särpa mig och komma ifatt, jag har ju en skamligt långsam uppdateringstakt jämfört med Hans Broman och hans härliga reportage om resan över Alperna... Oj, vad jag har längtat efter snö ibland i den tropiska hettan!

Lyxtåget Eastern & Oriental Express är kanske det mest kända tåget i sydöstra Asien. Det har sin stomrutt mellan Bangkok och Singapore med en avstickare till Butterworth, men har ibland också kört till Vientiane (Thanaleng) i Laos. Hela vägen från Thanaleng till Singapore borde vara 2609 km, utan avstickaren till Butterworth, om jag räknat rätt.
[image]

Från gränsstaden Nong Khai går tre nattåg till Bangkok inom en timme. Till höger intill stationshuset stod en halvgammal dieselmotorvagn med bara 2:a klass-sittplatser, men i alla fall AC, i mitten stod ett lokdraget tåg med endast 3:e klass-sittplatser, och till vänster skymtade ett modernt nattåg med spillrans nya kinesiskbyggda sovvagnar 2:a och 1:a klass som inte var redo för påstigning än.
[image]

Jag hade unnat mig en första-klass-plats i en av de nya sovvagnarna, och den erbjuder ungefär lika mycket utrymme i bredd som den vietnamesiska sovvagnen jag hade åkt med, fast nu som tvåbäddskupé! Skärmen visade om toaletten och duschen (i korridoren) är lediga, det fanns Wifi, och en del andra bekvämligheter, så jag hade det riktigt gott.
[image]
Efter ankomst i Bangkok var det stort pådrag att samla ihop sängkläderna och skicka dem till tvätt.
[image]
När nattågssättet hade dragits bort syntes dagtåg av gamla vagnar utan AC bakom. De ser visst nostalgiskt ut, men i den heta årstiden har AC visst sin poäng...
[image]

Jag hade några timmar på mig att turista i staden, och lyckades få en bild av den fina huvudstationen Hua Lamphong utan bilar framför.
[image]

Jag kunde gärna ha åkt vidare i en så fin sovvagn ända till Singapore, men sådant är bara passagerarna av lyxtåget Eastern & Oriental Express förunnat som går några gånger i månaden. Med mina nödtorftigt handtvättade kläder och min lite klibbiga ryggsäck skulle jag dock nog knappt släppas ombord det fina tåget... Nu då den heta årstiden i Thailand har börjat har lyxtåget dock sommaruppehåll, och jag fick ingen skymt på det avställda tågsättet heller.
Vi normaldödliga måste byta minst tre gånger mellan Bangkok och Singapore, och tidtabellerna uppmuntrar inte direkt till långväga resande. Den första etappen är från Bangkok till Padang Besar, den malaysiska gränsstationen, där trevligt nog Thailand och Malaysia har enats att ha sina gränskontroller på en och samma plats.

Jag hade dock slarvat med att boka i god tid, fast thailändska nattåg är ofta fullbokade. Som straff fick jag bara en plats i tredje klass sittvagn utan AC. Det ska bli resans värsta natt, tänkte jag, men kort innan avgång fick jag plats i en andra klass sovvagn, förmodligen en som någon annan hade avbeställd med kort varsel.
Den andra klassen sovvagnar är öppna salonger med sängarna i längsriktning. Är det läggdags drar konduktören ut de nedre stolarna och lägger en madrass på, och fäller ner den övre sängen. Framför bägge sängar knäpps draperier fast, så har man på sätt och vis bättre intimsfär än i en delad kupé. De nedre sängarna är lyxigt breda för att vara sovvagnssängar - de kostar också lite mera. Men de övre är också utmärkta.
[image]
[image]
Min sovvagn gick inte hela vägen till Padang Besar, utan till Sungai Kolok i Thailands yttersta sydöstra hörn, så jag fick byta i förgreningsstationen Hai Yat, varifrån det fanns gott om platser till Padang Besar.

Där kan det nästan bli kulturkrock av skillnaden i standarden. I Thailand är det dieseldrift på mestadels enkelspår och stort behov av modernisering. Tågen går glest och är ofta försenade. I Malaysia är huvudlinjen Padang Besar - Kuala Lumpur - Gemas elektrifierad, nästan helt utbyggd till dubbelspår och trafikeras av nya kinesiskbyggda snabbtåg med upp till 140 km/tim på meterspår.

Jag tog dock inget snabbtåg, utan ett pendeltåg till hamnstaden Butterworth, därifrån det går färjor till George Town på ön Penang. Det finns två vägbroar till ön, men ingen järnväg. Färjorna avgår dock direkt intill stationen Butterworth, även om bytet är något krångligt med mycket trappor upp och ner.
[image]
[image]

Trots avsaknaden av järnväg stannade jag en natt i George Town, som är Malaysias andra största stad. Nästa dag tog jag pendeltåget tillbaka till huvudlinjen och kunde sedan prova på ett av de nya snabbtågen. Moderna är de, men komforten är snarare spartansk, och maten flygplansinspirerad...
[image]
[image]

Jag åkte i ett svep till Gemas, i södra änden av den uppgraderade linjen. För att komma till Singapore tidigt på dagen övernattade jag där igen, och bet i sura äpplet och tog regionaltåget klockan 4:15 till Johor Bahru. Hade jag inte tagit det tåget så hade jag först varit framme i Singapore på kvällen. Det var ett gammalt dieseltåg med generatorvagn.
[image]

På denna sista del av sträckan i Malaysia är det enkelspår av mestadels måttligt bra, bitvis ganska dålig, standard och lite äldre dieseltåg som gäller. Förmodligen har den idag uppgraderade linjen inte varit så mycket bättre för några år sedan, Malaysia verkar ha moderniserad i svindlande takt. Även den sista biten till Johor Bahru är planerad att uppgraderas, men det är som jag läste försenat. Det är en häftig upplevelse att skumpa fram genom djungeln i det halvgamla tåget!
[image]

Johor Bahru ligger mitt emot Singapore på den sydligaste delen av den sydöstasiatiska halvön. Drygt tre mil sydväst om centrum ligger den sydligaste punkten av Asiens (och Malaysias) fastland – Singapore är ju en ö, även om det går att nå på en damm och en bro.
Tågen till och från Singapore pendlar sedan några år tillbaka endast mellan Singapore Woodlands Checkpoint och Johor Bahru, en resa på hela 5 minuter. Men mer om Singapore i nästa inlägg.

Till

Del 9, snart ny spårbredd igen!
Del 8, till en före detta kronkoloni
Del 7, staden med den berömda armén och stadsmuren
Del 6, till Kinas Xinjiang-provins
Del 5, den forna huvudstaden
Del 4, framme i Kiev
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  1576 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta