Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar (Reseberättelser)

av Lennart Petersen @, onsdagen 5 april 2017, 16:24:39 @ Mattias C

Svårt för tågfotografer.

Plattformsbiljett? ;-)

Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.

Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)

Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"

Nja, i Hamburg vill man ha möjlighet att också kontrollera på plattform det är därför man har ett hårt krav på biljett på plattformen och erbjuder möjlighet att för 30 cent köpa tillträde till plattformen under en timme.

"Man vill ha möjlighet" ja det klart annars vore det meningslöst med en spärrlinje alls. Men eftersom jag aldrig blivit stoppad på en plattform men ganska ofta kontrolerad i tågen drar jag slutsatsen att det är sällsynt med kontroller på plattform även om man nu formellt ska ha biljett.

Forumet är stängt för nya inlägg
  326 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta