Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar (Reseberättelser)

av Arne, Kungsholmen 王の島, mndagen 3 april 2017, 21:11:04 @ Lennart Petersen

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.


Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .

Var den här gångvägen en plankorsning längst i söder på spår 10? Jag tror mig minnas att ha gått över spåren vid den här delen nära Tegelbacken! Så huru härmed? Eller var det här bara en spårpassage för plattformstruckar och stadsbuden etc.?

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  525 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum