Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar (Reseberättelser)

av Lennart Petersen @, mndagen 3 april 2017, 21:04:40 @ tidtabellen
redigerad av Lennart Petersen, mndagen 3 april 2017, 21:37:46

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!

Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.

Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956-57 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .

Forumet är stängt för nya inlägg
  528 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta