Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ute på långresa – Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 3 april 2017, 07:16:31
redigerad av Till, mndagen 3 april 2017, 07:21:10

Hej,

Den legendariska vietnamesiska Nord-syd-banan Hanoi - Ho Chi Minh City (Saigon) korsar under sin 1726 km långa meterspåriga sträckning en bergskedja runt 77 mil söder om Hanoi. Klipporna bildar en så brant kust att man har valt att dra järnvägen över Hai Van-passet snarare än att bygga utmed kusten. Det är inga jättehöga berg, på inget sätt jämförbart med de stora och små banorna över Alperna, men ändå en upplevelse jag kan rekommendera.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

Men tillbaka till Hanoi först. När jag strövade runt till centralstationen för att utforska förbindelsebanan till de nordliga linjerna så öppnades den vanligtvis stängda grinden. Det var mitt i eftermiddagsrusningen, skulle de anordna ett tjänstetåg på förbindelsebanan den här tiden på dygnet? Jag såg redan fram emot att få uppleva en storskalig trafikkollaps i Hanoi... ;-)
[image]
Det pågick en hel del växling, men inget spår av ett tjänstetåg till förbindelsebanan.
[image]
Till slut fick jag förklaringen: Avståndet mellan grinden och närmaste växel var för kort, växlingssättet fick inte plats. Någon dryg meter fick det sticka ut på trottoaren, men inte värre än så, så pendlarna kunde komma hem till middagen. Tittut!
[image]

Så småningom var det dags att ta mig till centralstationen. Den ser betydligt mer representativt ut än stationerna Gia Lam eller Long Bien (se förra inlägg)!
[image]

Jag köpte en ny biljett utan problem, för jag tog ett annat tåg än det som jag hade köpt biljett för tidigare.
Ett mäktigt tåg var det, 15 vagnar på smalspår, inte så ofta man ser det.
[image]
Väl på tåget häpnade jag över hur rymliga sovvagnarna var för att vara meterspåriga: Runt 190 cm långa sängar och en korridor bred nog så att även en välnärd västerlänning med lite god vilja skulle kunna klämma sig förbi serveringsvagnarna. I fyrbäddskupéerna kan man sitta bekvämt upprätt båda på neder- och överslafen. Samovaren enligt rysk förebild har man tydligen plockat bort för en tid sedan i vietnamesiska tåg och ersatt med hållare för dricksvattendunkar - även dessa är uppskattade. En reseledare för en turistgrupp hade en vattenkokare med sig, och stickuttagen i kupéerna klarade av den - så kunde jag bereda en instantsoppa.
[image]
[image]

Det var redan mörkt vid avgång, och efter ett tag var det läggdags till det oupphörliga klack klack - klack klack av det 1726 km långa skarvspåret.

Nästa morgon klev många av turisterna ombord av vid Hue, en populär turistdestination. De missade den finaste delen av linjen! En stund senare började tåget slingra sig uppför i snäva kurvor med den branta klippkusten strax nedanför.
[image]
[image]
Uppe på passhöjden mötte vi ett godståg
[image]

Jag klev av vid Da Nang, första stopp efter passlinjen. Tyvärr blev det inte resa hela vägen till Ho Chi Minh City, för jag hade andra planer...

I Da Nang måste tågen byta färdriktning, linjen norifrån och söderifrån går ihop i en spårtriangel väster om staden. Några av vagnarna från mitt tåg stannade kvar i Da Nang, efter att många turister hade klivit av i Hue var tåget långt ifrån fullsatt numera.
Jag cyklade ut till spårtriangeln och hittade en plankorsning som ligger mitt på ett mötesspår.
[image]
Där kunde jag beskåda lite tågmöte och hur vietnamesiska vägtrafikanter hanterar stängda bommar. Ursäkta för den lite skakiga handhållna videon, men jag tyckte den var rolig nog att visa ändå! De av er som har en bestämd uppfattning om vem som har företräde i en vägkorsning bör dock inte titta på filmen, det är inte bra för hjärtat! ;-)

Till

_________________________________________
Del 9, snart ny spårbredd igen!
Del 8, till en före detta kronkoloni
Del 7, staden med den berömda armén och stadsmuren
Del 6, till Kinas Xinjiang-provins
Del 5, den forna huvudstaden
Del 4, framme i Kiev
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  2103 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum