Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 9, snart ny spårbredd igen! (Reseberättelser)

av Till @, torsdagen 30 mars 2017, 11:37:55
redigerad av Till, torsdagen 30 mars 2017, 12:33:22

Hej,

Snart blir det snart dags att byta spårbredd igen. Efter 1435 mm fram till Ungern, 1520 mm i Ukraina, Ryssland och Kazakstan och 1435 mm i Kina blir det nu mest 1000 mm i Vietnam. Men kommande från Kina kan man färdas på 1435 mm ända till Vietnams huvudstad Hanoi.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

Med snabbtåget från Hongkong till Guangzhou (f d Kanton) kom jag till den ganska oansenliga Östra stationen, ungefär en mil öster om den gamla huvudstationen i centrum. Jag var glatt överraskat att det faktiskt fanns cykelfält i stort set hela vägen - inga jättebra sådana, men i alla fall...

På vägen passerade jag även en plankorsning över östra infarten till huvudstationen, så att jag äntligen fick en brukbar bild av en kinesisk plankorsning.
[image]

Säkerhetskontrollerna i Guangzhou var av det mer omfattande slaget. Den enda gången hittills fick jag anmärkning på min axelremsväska och beordrades med barsk röst att öppna den, men jag hade knappt öppnat blixtlåset, då var det plötsligt "No danger". Det var bara att uppsöka väntsalen till mitt nattåg till Nanning, som skulle behöva närmare 13 timmar för 50 mil fågelväg. Eller så kan man ta höghastighetståg dagtid på mindre än 4 timmar, plus transporter till och från långt utanför belägna nya stationer...

Från Nanning avgår ett tåg till Hanoi i Vietnam dagligen, några gånger i veckan med direktvagnar från Beijing. Det är bara 33 mil fågelväg från Nanning, men banstandarden och gränskontrollerna ger en restid på runt 12 timmar.
[image]

Min finaste biljett hittills! Liknande biljetthäften med priser i Schweizerfranc har jag redan sett på transsibiriska järnvägen tidigare och även på Almaty-Ürümqi-tåget. Schweizerfranc verkar ha etablerad sig som någon slags neutral transaktionsvaluta mellan järnvägarna, någon som vet mer om bakgrunden?
[image]

Som jag fick höra av en kinesisk affärsresenär i min kupé som skulle marknadsföra och sälja värmeväxlare var det en regional röd dag i Guangxi-provinsen, så det var rätt många kineser från Nanning-trakterna som använde långhelgen för en kortsemester i Hanoi. Det unga paret i min kupé var också två av dessa.

4 timmar efter avgång var det dags att packa ihop allt bagage och släpa det in i stationsbyggnaden i gränsstationen Pingxiang för den kinesiska tullkontrollen. Det var bara att skicka allt genom en röntgenapparat, jag såg ingen som fick anmärkning på något eller bagaget handsökt. Även utstämplingen i passkontrollen gick smärtfritt.

Så var det bara att åka en halv timme till och upprepa exakt samma procedur i den vietnamesiska gränsstationen Dong Dang. Även där var det inga problem, även om de höll på att granska mitt pass och visum rätt länge.
Här ligger treskensräls, för spårbredden i Vietnam är för det mesta 1000 mm - bara ett litet nät i norra delen av landet finns med normalspår eller treskensspår. Tåget från Kina använder förstås normalspåret.

I gryningen långt före 6 på morgonen anlände tåget sedan till sin slutstation, den ganska avsides belägna Hanoi Gia Lam-stationen. Den ligger öster om den Röda Floden som är största floden genom Hanoi, medan staden till större delen ligger på västra sidan floden.
[image]
[image]

För normalspåret är det slut här. Denna treskensväxel och spårstumpen bortom (det gäller att växla försiktigt med normalspårsfordon...) är en av de yttre utposterna av det kinesiska-koreanska-vietnamesiska normalspårsnätet.
[image]

Järnvägen korsar floden på Long Bien-bron, en imponerande stålbro från den franska kolonialtiden som har sett sina bästa år.
[image]
På ömse sida järnvägen finns ett körfält för moped- och cykeltrafik, biltrafiken går på en nyare bro i närheten. När jag kom dit var det ännu lugnt så tidigt på morgonen, men efter några fotostopp hade rusningstrafiken kommit i gång, och när jag kom till andra sidan så hade mopedtrafiken förvandlats till en strid ström av mopeder!
[image]

Direkt vid västra brofästet finns stationen Long Bien, där smalspårstågen norrifrån har slutstation. Där stod faktiskt ett gäng fotografer, som var med en arrangör för fotoresor genom Vietnam och inväntade det ankommande tåget norrifrån.
[image]

Tåget vände tillbaka norrut efter ett tag, som jag förstått fortsätter dessa tåg inte reguljärt till centralstationen eftersom förbindelsebanan har många plankorsningar över hårt trafikerade stadsgator. Men banan verkar vara farbar för transportkörningar...
[image]
...och slutar vid en i regel stängd grind vid centralstationen.
[image]

Från centralstationen utgår tågen söderut, främst på den 1726 km långa Nord-Syd banan till Ho Chi Minh City (före detta Saigon), som ensamt står för merparten av transportarbetet hos Vietnams järnväg.

Till
Del 5, den forna huvudstaden
Del 4, framme i Kiev
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  2281 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta