Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 5 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 29 mars 2017, 21:50:25

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Min brors bilder som tillägg till dag 3
Dag 4
Min brors bilder som tillägg 1 till dag 4
Min brors bilder som tillägg 2 till dag 4
Min brors bilder som tillägg 3 till dag 4

[image]
Nästa dag började vi med att gå upp till borgen i Wernigerode. Vi kom inte in i själva byggnaderna för det var stängt just på måndagar, men vi fick se borgen och den fina utsikten.

[image]
Sen gick vi ned igen, och kunde se hur högt upp vi hade varit.

[image]
Vi besökte förstås julmarknaden i Wernigerode ett flertal gånger, vi tog gärna en glühwein innan middagen. Här ser vi utkanten av julmarknaden samt det fina rådhuset.

[image]
Och så promenerade vi bort till Westerntor och fotograferade ett avgående ångtåg.

[image]
I Wernigerode finns ett Mahn- und Gedenkstätte som är ett litet museum och minnesmärke från de koncentrationsläger/arbetsläger som fanns i Wernigerode under 2:a världskriget. Där hölls huvudsakligen krigsfångar inspärrade i dessa baracker, och de tvingades arbeta på fabriken intill som byggde flygplansmotorer.

[image]
Sen tog vi HEX-tåg till Halberstadt, för att se lite av staden, bland annat denna kyrka med sina ovanliga torn.

[image]
samt även för att få åka lite tysk spårvagn.

[image]
Nästan alla HEX-motorvagnar vi åkte med var två-delade, och ibland gick de kopplade (lite danskt stuk över det hela), men i Halberstadt skymtade vi denna en-delade, av samma grundtyp.
Sen åkte vi tillbaka till Wernigerode och så var den dagens slut.

Forumet är stängt för nya inlägg
  703 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta