Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 8, till en före detta kronkoloni (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 27 mars 2017, 19:28:40
redigerad av Till, mndagen 27 mars 2017, 20:01:55

Hej igen,

Från den nya Norra stationen i Xi’an gick det vidare mot Shanghai och Hongkong, och då kostade jag på mig den lyxigaste kategorin på nattågen.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

Den nya norra stationen i Xi’an är enorm med över 20 perrongspår, ingen större trängsel var det när jag åkte vidare därifrån. Mitt tåg till Shanghai var bland det vassaste man kan hitta bland kinesiska nattåg, ett höghastighets-motorvagns-nattåg av typen CRH1E. Det fick mig att känna mig lite stolt, eftersom jag har bidragit med en pytteliten del till detta tåg själv - även om det bara är batteriladdaren som jag är ansvarig för. Hela drivsystemet av detta tåg och några andra typer kinesiska snabbtåg är utvecklat hos Bombardier i Västerås.
Här hade jag unnat mig en "Superior Soft Sleeper" som bara finns på vissa nattåg. Det är tvåbäddskupéer med en liten soffgrupp i kupén. Vad jag tyckte var anmärkningsvärt - även i dessa finaste vagnar var det dåligt med påfyllning av toapapper, så det gäller att plundra toapappersrullen när man sover på hotell.
[image]

Jag delade kupé med en student som var på väg till Shanghai till en examen och som faktiskt talade förutom bra engelska också lite tyska. Hans bror är tandläkare i München.
Efter ankomst i Shanghai (gamla huvudstationen i centrum) lyckades jag springa fram till ena änden av tåget utan att få en avhyvling av någon järnvägsanställd, vilket man genast riskerar om man avviker från den direkta vägen till eller från sin vagn.
[image]

Jag var mycket nöjd med utsikten från detta hotellrum! ;-)
[image]

I Shanghai kunde jag förstås inte låta bli att ta en tur med magnetsvävartåget Transrapid ut till flygplatsen. Den utgår från tunnelbanestationen Longyang Road ungefär en mil utanför centrum, och avverkar 3 mil till flygplatsen på 7:20 minuter men en toppfart på 430 km/h. Men sedan en tid tillbaka kör man denna toppfart endast några timmar på morgonen och eftermiddagen, annars är det begränsat till 300 km/h (men det tar bara någon minut längre), troligen för att begränsa energiförbrukningen. Toppfarten 430 km/h håller tåget under runt 50 sekunder. Tågmötet blir en påtaglig smäll, trots att det inte sker i toppfart utan i runt 335 km/h. Jag vågar en spekulation att man har lagt tidtabellerna avsiktligt så att passagerarna får uppleva ett möte i ganska hög fart men att man medvetet undviker att mötas i 430 knyck.
[image]
Biljetterna är mångfaldigt dyrare än tunnelbanan (runt 100 kronor för en tur och retur i andra klass), och bytet med nytt biljettköp och ny säkerhetskontroll äter förstås upp en hel del av restidsvinsten. Det hela verkar ha blivit mer av en turistattraktion än ett transportmedel. Den som vill kan lyxa till det i 7 minuter med VIP-klass, men jag nöjde mig med andra klass.
[image]
Jag hörde faktiskt en kinesisk turistguide som åkte med sin turistgrupp regelrätt spy galla över detta skrytprojekt, jag kunde knappt tro mina öron hur opatriotisk han lät i offentligheten. Alla tidigare planer på magnetsvävartåg för långdistanstrafik har skrotats i Kina, utbyggnaden har skett uteslutande med konventionella höghastighetsbanor.

Då var det dags att åka tillbaka till stationen igen för att ta ett lite speciellt tåg. Destinationsskylten är förvisso transkriberad till engelska, men det krävs nog lite fantasi för att lista ut vart det här tåget går.
[image]
Jiu Long är transkriptionen för det kinesiska namnet av Hongkongs stadsdel Kowloon på fastlandsdelen, där Hongkongs viktigaste järnvägsstation Hung Hom ligger - den enda med fjärrtrafik.

För en stad av sin storlek har Hongkong anmärkningsvärt glesa långväga förbindelser. Till Guangzhou (före detta Kanton) runt 15 mil bort går det förvisso ett 10-tal tåg om dagen, men längre bort finns ett tåg varannan dag till Beijing och varannan dag till Shanghai - det är allt!
Det hela har säkert också att göra med Hongkongs särskilda status som speciell administrativ region, som gör bland annat att Hongkong har separata inresebestämmelser. För de flesta västerlänningar är inresa till Hongkong visumfri, det är bara ta passet. Fastlandskineser däremot behöver ett tillstånd, förvisso inte jättesvårt att få. Men ändå måste de göra pappersexercis i förväg, så för dem är det krångligare att besöka denna Stad som ändå är del av deras land än för oss västerlänningar!
Det innebär också att en resa från fastlandskina till Hongkong och tillbaka räknas som ut- och åter inresa till fastlandskina, så då krävs det minst ett dubbelvisum.
På fjärrtågen till Hongkong sker utresekontrollen redan på avresestationen, så jag blev utstämplad från Kina redan i Shanghai innan avgång, alltså dagen innan jag fysiskt lämnade fastlandskina. Passagerarna får inte lämna tåget på vägen till Hongkong. Det har inte heller några andra uppehåll för påstigande resenärer till Hongkong, däremot är det några vagnar som är upplåtna för resenärer mellan ett fåtal stopp i Kina men inte för resenärer till Hongkong. Dörrarna mellan vagnsgrupperna är låsta.

Efter Guangzhou (före detta Kanton) går resan på den fyrspåriga järnvägen mot Shenzhen, som trafikeras tätt med snabbtåg av typen CRH1 (även de med drivutrustning från Bombardier och "min" batteriladdare...). Vår "Kina-X2000" gick också där när det begav sig. Direkt efter stationen Shenzhen passerar tåget gränsen till regionen Hongkong, och passerar pendeltågsstationen Lo Wu.
[image]
Dessa pendeltåg är faktiskt ett alternativ att ta sig mellan Hongkong och många destinationer i fastlandskina: Det är bekväm gångavstånd mellan stationerna Lo Wu och Shenzhen med gränskontrollen emellan, och från Shenzhen finns direkta förbindelser till många städer i Kina.
Här på East Rail Line där pendeltågen går tätt skulle det behövas fyrspår också, fjärrtågen måste krypköra bakom pendeltågen, så det blir lite Alingsås-Göteborg-effekt.

Väl framme i Hongkongs station Hung Hom är det en smärtfri gränskontroll, och så är man framme. Mitt hotell var verkligen mitt i smeten för några turistiska fokusområden på fastlandsdelen Kowloon...
[image]

Nästa morgon var det dags för en utflykt med de fina hederliga Star Ferries till Hongkong Island...
[image]
[image]
...för där finns ju en alldeles speciell transportattraktion att beskåda. Inte bara bussarna går i två våningar här, utan även spårvagnarna.
[image]
De går titt som tätt, och har man tur kan man se fyra stycken åt gången!
[image]

Vidare från Hongkong åkte jag med Intercity-tåget till Guangzhou. Det finns några dubbeldäckare som dras av lok baserade på schweiziska Lok 2000 (Re 460), och några tågsätt med (fastlands-)kinesiska sittvagnar och lok, ett sådant åkte jag med.
[image]

Till

Edit: Videolänk till Transrapid tillagd

Del 7, staden med den berömda armén och stadsmuren
Del 6, till Kinas Xinjiang-provins
Del 5, den forna huvudstaden
Del 4, framme i Kiev
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  1735 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta