Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 7, staden med den berömda armén och stadsmuren (Reseberättelser)

av Till @, sndagen 26 mars 2017, 08:37:11

Hej alla!

Det var ett tag sedan jag uppdaterade reserapporteringen. Nu ska jag försöka komma ifatt så småningom.
Det var inga särskilda problem på resan hittills, men dels hade jag datorstrul och fick installera om maskinen, dels var det några saker jag fick inhandla som ibland tog ofantligt med tid att hitta, och så är det ju en hel del trevligt folk man träffar på resan. Och så är det allt spännande som glider förbi utanför fönstret som hindrar en att skriva...

Den 21/22 mars var jag i alla fall i Xi’an, staden i centrala Kina som är berömd för sin välbevarade och renoverade stadsmur och terrakotta-armén, en armé av tusentals lerfigurer i verklig storlek, som befinner sig några mil utanför staden men som jag tyvärr inte hann besöka.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

För att resa vidare från Urumqi gällde det först att ta sig genom en kaskad av säkerhetskontroller. Till vänster ser ni avspärrningar där köande kan stå i sicksack om det är riktigt mycket folk. Men så illa var det inte, några minuter tog det som max. Så passerar alla besökare till stationen en central säkerhetskontroll (nere till vänster, hamnade tyvärr utanför bilden) för att komma till sidan av det främre staketet som vädrar mot stationshuset. Sedan är det att välja, gå till biljetthallen - gå till ingången och passera nästa säkerhetskontroll där. Eller gå till tåget - passera en första biljettkontroll innan du går till en annan ingång, även den med sin säkerhetssluss.
[image]

Väl inne gäller det att hålla utkik efter sitt tågnummer och avgångstiden på tavlan. Där anvisas rätt väntsal för varje tåg, och hittar man inte är det bara att hålla upp biljetten för någon av de otroligt många i personalen, han/hon pekar dig rätt.
Väl i väntsalen kan det vara så att även stolsraderna är uppdelade så att vissa gäller vissa tåg. Ingen kontrollerar att folk sitter rätt, men det är praktiskt att hålla sig till det - så vet man att man sitter bland folk för samma tåg som man vill åka med, och man behöver inte förstås högtalarutropen. Reser sig alla runt omkring en så är det dags.
[image]

Sedan passerar man genom en grind med ny biljettkontroll, och därifrån kommer man till gångbron/-tunneln. Vid trappan till tåget står vilka vagnsnummer som är på vilken sida, om det är flera trappor. Sedan är det bara att leta upp sin vagn, visa biljetten ytterligare en gång till vagnsvärden, och så är det att slå sig ner. Har man råd med en Soft Sleeper eller ännu bättre (Superior Sleeper bara på några av de finaste tågen) så kan man nu glömma den påfrestande hanteringen av folkmassorna ett tag och ha det riktigt bra.
[image]

En stund efter avgång samlar vagnsvärden in allas biljetter, och som kvitto får man ett plastkort med sitt vagnsnummer på. Mitt tåg var ett av de finare konventionella nattågen med modernt materiel, men även de gamla som jag åkte med senare är helt okej.

De första timmarna och större delen av natten åkte vi över höghastighetsbanan Urumqi - Lanzhou. Men framåt nästa morgon, efter Lanzhou, växlade vi till den gamla banan, för höghastighetsbanan är inte i drift ännu största delen av sträckan Lanzhou - Xi’an. Och det var verkligen en imponerande fjällövergång! På många håll ser man höghastighetsbanan som verkar närma sig färdigställandet.
[image]

Den gamla banan måste ha byggts ut till dubbelspår långt innan högfartsbanan planerades. Det västgående spåret ligger ofta i ett helt annat (bättre) läge än det östgående. En gång lyckades jag se ett mötande tåg där i en bra fotovinkel, men hann inte trycka av innan loket hade försvunnit i tunneln.
[image]

Öster om bergen, på väg ner mot Xi’an, verkar det finnas en hel del enkelspår kvar. Terrängen är så kuperad att det kommer tunnel efter tunnel i timmar. Och det lär inte bli mindre med högfartsbanan... Tyvärr var vädret disigt och fönstren smutsiga och gick inte att öppna, så det blev inte många bra bilder av denna fantastiska järnväg.
På kvällen, redan i mörker, kom tåget fram till Xi’an efter en 25-timmar-resa. Centralstationen ligger precis intill stadsmuren, så sevärdheterna börjar tvärs över torget.
Jag sov på hotell en natt och bestämde mig för att åtminstone kolla på stadsmuren och historiska muséet för att inte riskera anses vara helt kulturlös hos släkten. ;-) Den berömda Terracotta-armén av tusentals lersoldater i verklig storlek ligger några mil utanför staden, den hann jag inte med.
[image]

Framåt tidig eftermiddag var det sedan dags att ta mig ut till norra stationen, som har byggts för höghastighetsbanan 14 km norr om centrum. Nu då jag har min hopfällbara cykel med mig så ville jag förstås använda den också, så jag tog en liten cykeltur i rusningstrafiken. Vilken tur att Xi’an är en så lugn och behaglig stad i kinesiska mått mätt!
En minut av min cykeltur från centrala Xi’an till norra stationen

Till
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  1817 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta