Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 4 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 25 mars 2017, 07:48:36

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1
Dag 2
Dag 3

[image]
Nästa dag delade vi upp oss lite. Min bror får själv berätta vad han och hans fru gjorde, medan jag och min fru började med att gå runt på stan och passa på att fotografera ett ångtåg på HSB (Harzer Schmalspurbahn) när det passerade korsningen utanför Westerntor.

[image]
Sen kom vi till smalspårets lokstation, här sett från väster (vilket är samma som från inkommande linjen). Man kan ana att till höger står det ett antal personer på en utsiktsterass.

[image]
Och här är en bild från den utsiktsterassen.

[image]
Mitt på dagen tog vi ångtåget upp till Drei Annen Hohne, och här är vi i kurvan strax innan Steinerne Renne.

[image]
Lite längre upp. Ångloket får ju arbeta hårt, även om det var förvånansvärt få resenärer med tåget, fast det var söndag och också väldigt vackert väder för utflykter.

[image]
Infarten till Drei Annen Hohne, där ett tåg redan står inne.

[image]
Jag hade bespetsat mig på att få äta på Bahnhofsgaststätte där, men det hade en skylt om att det var semester (lite kostig tid när det kommer många besökande i adventstider) och en skylt om att de hade begränsat utbud och papperstallrikar när de hade öppet.
I stället fick vi gå på hotellet tvärs över gatan och äta och dricka denna öl med hänvisning till Gustav II Adolf.
Det gick bra det också.

[image]
Alla lok som passerar verkar ta vatten här, det kanske är ovanligt bra (eller rikligt) vatten.

[image]
Vi hade tid över, och en biljett som tillät fritt resande på HSB, utom sista biten upp till Brocken, så vi åkte upp till Schierke, där vi noterade dessa för svenska ögon väldigt ovanliga slipers.

[image]
När vi kom tillbaka till Drei Annen Hohne var det ännu fler tåg än vanligt, för ett specialtåg till Rockoperan Faust som spelades uppe på Brocken avgick så fort vårt tåg kommit in.
Där mötte vi också min bror och svägerska och fick sällskap sista biten hem.

[image]
Vid stationen Westerntor mötte vi sista tåget för dagen, som utgörs av en ganska modern motorvagn.

Forumet är stängt för nya inlägg
  859 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta