Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 1 (1 december) (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 22 mars 2017, 09:53:54

Min bror Hans, jag och våra fruar har i flera år åkt någonstans i adventstider för att dricka glühwein (eller glögg) och gå på julmarknader, och vi har alltid åkt med tåg, och jag har brukat berätta om resorna här i Postvagnen, och så även nu.
Förra årets berättelses sista avsnitt finns här: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=980327

I år var huvudmålet Wernigerode i Harz i Tyskland, och min bror har redan visat några bilder som tisdagsgåtor.

Jag skriver mina bildtexter efter varje bild. Bilderna kommer oftast i den ordning jag tog dem,
Bilderna är tagna med en kompaktkamera, som är långsammare och har lite andra nackdelar (men är så oändligt mycket lättare att ha med sig när man rör på sig). Detta kombinerat med mörker och ibland lite dåligt väder gör att en hel del bilder är oskarpa eller har andra brister, men ni får se dem som dokumentation.

Men, vi tar det från början.

[image]
Vi reste torsdagen 1 december 2016 från Stockholm kl 8.21, och i Köpenhamn hade vi lagt in en rejäl matpaus (drygt 2 timmar) då vi gick ett par kvarter till restaurang Puk, och åt en juleplatte, där fisk-delen såg ut så här. Mycket gott.

[image]
Vi åkte ju strax före tidtabellsskiftet, så när vi 15.37 fortsatte mot Hamburg åkte vi med detta ICE. Efter tidtabellsskiftet så körs visst denna avgång med danska IC3 i stället.

[image]
Bilderna är alltså tagna ombord på färjan till Puttgarden.

[image]
Här ser vi en interiörbild, från 1-klassavdelningen. Vi hade tur att prisskillnaden mot 2 klass var ganska låg och då fick vi ju också frukost på X2000-tåget på morgonen.

[image]
Vi klev av i Lübeck 19.37 (stationen fotograferad nästa morgon) för att sova på hotell, eftersom det inte passade att fortsätta med nattåg.

[image]
Vi hann i alla fall ut på julmarknaden, och prova en första glühwein. Alla något större julmarknader i Tyskland har sina egna muggar, och dessutom märkta med årtal. Man betalar en pant när man köper, som man får tillbaka ifall man lämnar tillbaks muggen.
Sen var det läggdags och dagen och detta avsnitt slut.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1221 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta