Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa – Del 6, till Kinas Xinjiang-provins (Reseberättelser)

av Till @, tisdagen 21 mars 2017, 13:55:12

Hej igen!

Ni anade säkert vart det skulle bära vidare från Kazakstan, självklart gick det till Ürümqi i Kina, ibland kan man också se transkriptionen Wulumuqi. Det är huvudstaden till den autonoma provinsen Xinjiang, där det finns en stor befolkningsandel Uigurer. Dessa är ett Turk-folk som är besläktade med Kazaker, och är alltså inte Han-Kineser vilket är den med råge dominerande etniciteten i Kina. Det har funnits en del oroligheter i samband med självständighetskrav under åren.
Ürümqi är den storstaden på jorden som ligger längst från närmaste hav, över 2000 km är det. Så om någonstans så är det där man kan prata om kontinentalt klimat. Nu är det snart vårdagsjämning, men det är fortfarande snö och minusgrader eller på sin höjd något plus om dagarna.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

Jag tog in på ett hotell över dagen och nöjde mig med en sväng till stationen på eftermiddagen.
Där stod ännu ett Talgo-tåg till Astana redo för avgång. Framför allt höjdskillnaden mot loket som utnyttjar den ryska lastprofilen får vagnarna att se närmast löjligt små ut...
[image]

Först efter midnatt gick mitt tåg mot Urumqi, med diesel från början.
[image]

I Aktogay var det färdriktningsbyte. Kallt var det här!
[image]

Då kunde jag handla lite mat på perrongen, även om utbudet var ganska blygsamt här. (Förhoppningsvis) färsk fisk fanns det, troligen från den närbelägna Balkash-sjön.
[image]

4 direktvagnar från Astana kopplades till, så att det var 8 vagnar vidare.
[image]

Närmare gränsen mötte vi tåget från Urumqi som bestod av kinesiska vagnar. Kazakiska och kinesiska järnvägen kör en avgång per riktning var med sina respektive tågsätt. Får man åka det kinesiska tåget så får man AC, men inte lika fina samovarer och temuggar!
[image]
[image]

Framme i den kazakiska gränsstationen Drushba (fast byn heter Dostyk) gällde det att ta farväl från mitt resesällskap.
[image]

En passpolis tog en kort titt på passen av de som skulle vidare till Kina. Nu var det bara en handfull passagerare kvar på tåget, och jag såg fram emot att kunna breda ut mig lite mer. Men en vagnsvärd kom och beordrade oss att omgående flytta till nästa vagn, så jag trodde att bara några få vagnar skulle gå över gränsen.

Så var dags att växla vagnarna till boggibytesanläggningen. Som jag såg senare byttes boggier på samtliga 8 vagnar, så förmodligen vill passpolisen ha passagerarna samlade i en eller två vagnar för att underlätta kontrollerna, och jag fick därför byta vagn. Jag delade min nya kupé med en kinesisk student från Xinjiang-provinsen som studerar i Kazakstan och en ung Tadschik som reste till Kina för något slags affärer som jag inte riktigt kom underfund med vad det var. I alla fall lovordade han tyska bilar, så det kanske var bilaffärer.
Boggibytet var samma procedur som i Chop, men utan koppelbyte för Ryssland och Kina använder båda SA3-koppel.
[image]
Via Drushba går också en del godstågsupplägg mellan Kina och Europa. Det är omfattande anläggningar för godstrafik, men det var svårt att se från tåget var omlastningen sker. Något tillfälle att gå runt på stationen hade jag tyvärr inte.
Vi växlades efter runt en timme tillbaka till perrongen, och därifrån avgick vi en timme innan utsatt avgångstid. Så det gäller att vara på plats i god tid om man ska kliva på här... Den kazakiska gränskontrollen skedde några kilometer utanför personbangården, även åt det hållet finns en hel del godsanläggningar, men det blev redan för mörkt för att se något.
Efter en ganska noggrann kontroll med en del bagagegenomsökning gick det vidare mot gränsen med 25 minuter försening (den största hittills faktiskt). Och så kom kinesisk passpolis och tull för en kontroll som heter duga! Vi alla fick visa upp allt vi hade i bagaget, och alla fick visa upp bilder på kamerorna och mobilerna. Efter det befann nog kontrollanten mitt påstående att jag är tågnörd trovärdig ;-). Alla böcker och papper bläddrade hon genom, framför allt kartor var de intresserade av – har man med sig något som visar Taiwan som ett självständigt land (t.ex. Lonely Planet Kina som hon frågade om jag hade) så brukar det konfiskeras.
Det drog utpå tiden, tydligen hade den kazakiska vagnspersonalen mycket gods med på tåget, och tullen hade hittad Vodka. Det blev väl över 2 timmar försening.
Trots att vi hade några längre mötesstopp på den delvis enkelspåriga banan under natten närmade vi oss Ürümqi i tid, t o m så att vi fick invänta några minuter på en liten station innan vi fick rulla in på södra stationen, den gamla huvudstationen. Den nya större huvudstationen skulle redan vara i drift sedan 2014, men jag båda ankom till och reste vidare från den gamla stationen som är närmare stan.
Här fick jag en första försmak på hur noga man är i Kina med att styra resenärerna. Det är så otroligt mycket folk att man lägger mycket krut på att styra noga så att alla är där de förväntas vara. Man bara går raka vägen från sin vagn till närmaste utgång, och gör inga omvägar förbi loket för att fota – damen till vänster i bilden var obarmhärtig! Själva fotograferandet på stationerna och tågen verkar dock inte vara något större problem - fast jag har inte testad att fota säkerhetskontrollerna i närbild, där är det kanske en annan sak.
[image]

En så pass folktom perrong får man nog sällan syn på i kinesiska storstäder: Står det inget tåg inne för påstigning har man helt enkelt inte tillträde, och kinesiska tåg brukar vara i 18-vagnars-klassen, i regel nästan fullsatt. Men tåget från Almaty/Astana hade bara en handfull resenärer, och tåget till vänster hade redan ankommit tidigare.
[image]

Nere i gångtunneln förstod jag varför tullkontrollen hade dragit ut på tiden: Att den kazakiska tågpersonalen hade med sig en massa varor hade jag ju redan förstått under natten, men att det var sådana massor... ingen aning om det är normaltillståndet. Kanske man skulle klassa om tåget till godståg med personbefordran? GmP, det har en gång i tiden varit en vedertagen tågtyp i Tyskland i alla fall ;-)
[image]

Innan jag kunde ge mig ut på stan gällde det att fixa lite ärenden. Först hämta ut några tågbiljetter som en resebyrå hade förbeställd åt mig. Kinesiska järnvägen har infört online-bokning på sin hemsida för några år sedan, det är bara två små skönhetsfel: Hela sidan är bara på kinesiska, och de tar bara kinesiska kreditkort. Men det finns flera resebyråer som agerar mellanhand åt utlänningar mot en överkomlig avgift och som levererar biljetter till hotellet eller skickar avhämtningsnumret med kinesisk/engelska instruktioner för hämtning. Då var det bara gå ut från stationen (den särskilda biljettluckan för bytesresenärer var stängd), gå in genom dörren intill igen, passera säkerhetskontrollen med metallbåge och kroppsvisitering, ställa sig i den trevligt korta kön, räcka över bokningsnumret och passet och se vad som händer...
[image]
Och se där, mitt namn dök upp i displayen tillsammans med mitt passnummer. Men sedan började biljettsäljaren att diskutera med sin kollega och pekade på mitt pass. Blir det strul nu för mitt efternamn har ett "Ä"? Varför fick jag slarva bort lappen med utskriften från resebyråns förklaring på kinesiska att det tyskar brukar transkribera det till "AE"? Men det ordnade sig, det var att betala 5 Yuan avgift för att den ena biljetten inte utgick från Ürümqi, och så hade jag mina biljetter.

Sedan var det dags att gå ut på stan. Säkerhetspådraget rund stationen var närmast groteskt, fast ut från stationen förstås inte så mycket. Från gångbron över de stora genomfartslederna framför stationen gick det att få en fin vy över hela stationen och torget framför.
[image]

Intrycket i staden var överväldigande. Överallt är det små affärer och gatukök, dyra bilar blandas med handdragna lastkärror och gamla mopeder. Det som nästan saknas är cyklister - jag var nästan ensam och såg bara 5 eller 6 stycken under några timmar.

Till

Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

Forumet är stängt för nya inlägg
  2426 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta