Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, mndagen 13 mars 2017, 17:06:50 @ Till

Mycket intressant reportage!

...
Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...

Det där känner jag igen från min resa på Transsibiriska, då såg toaletterna (två i vår vagn) så här fräscha ut, men man fick inte spola ner pappret, utan det lades i papperskorgen bredvid. Fungerade bra, och luktade inte alls som torrtoalett.

[image]

Avsaknad av gränskontroller mellan Vitryssland och Ryssland har också ställt till det för resenärer från tredje land på landsvägen, eftersom man inte får en rysk inresestämpel om man åker bil eller buss Polen - Vitryssland - Ryssland. Det har förekommit att ryska polispatruller tvingade resenärer i utländska bilar/bussar att vända och köra genom Lettland till Ryssland för att genomgå en ordentlig rysk gränskontroll.
Vad som gäller för tågresenärer genom Vitryssland till Ryssland kunde jag bara hitta motstridiga uppgifter. Det verkar som att inresa genom Vitryssland till Ryssland fortfarande tolereras (det har inte varit problem i flera år sedan gränskontrollerna avskaffades), men jag vågade inte chansa. Det var den viktigaste anledningen varför jag valde att åka genom Ukraina - och så blev det ju genast en höjdare!

Menar du att om man tar nattåget Berlin-Moskva med direktvagnar så skulle det inte fungera för en svensk med ryskt inresevisum att åka med det tåget till Moskva? Inte ens om man skaffar visum även för Vitryssland (om nu svenskar behöver det?)?

Forumet är stängt för nya inlägg
  704 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta