Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 13 mars 2017, 12:11:16
redigerad av Till, mndagen 13 mars 2017, 12:18:34

Hej igen och hälsningar från Kiev!
[image]

På den ukrainska gränsstationen Chop (Чоп) blev det riktigt spännande. Bara de två direktvagnarna Budapest – Kiev hade dragits över gränsen, övriga vagnar hade slutstation på den ungerska gränsstationen Záhony.
Efter gränskontrollen och mycket växling hamnade vi till slut i boggibytesanläggningen. Enda gången tidigare jag hade varit med om boggibyte vid den kinesisk/ryska gränsen fick resenärerna kliva av tåget, och boggibytet genomfördes utom synhåll. Så det såg jag fram emot!
Anläggningen har ett spår med en "kompromisspårbredd", så att normalspårsboggierna hålls på rälsen med inre stödskenor, och bredspårsboggierna passar nätt och jämnt med flänsarna nästan liggande an mot rälerna.
Boggierna lossnades från vagnskorgarna, vilka sedan hissades upp med stationära domkrafter. Skruvkopplarna lossnades, och byttes med hjälp av en traverskran mot SA3-kopplar.
[image]

Med en vinsch drogs normalspårsboggierna bort samtidigt som bredspårsboggierna drogs fram.
[image]

Och så var det bara att sänka ner vagnskorgarna på boggierna och låsa fast dem igen. En av arbetarna fick då gå in i första och sista kupén och lyfta upp sängen för att komma åt hålet för låspinnen ovanifrån.
[image]

Hela proceduren tog inte mycket mer än en halvtimme, så uppehållstiden på 3:20 timmar var mer än väl tilltagen. Under tiden kom också ett tåg från Kiev in i stationen, vars vagnar användes för tåget tillbaka till Kiev - tillsammans med de två direktvagnarna från Budapest.
Under den fortsatta resan kom en amerikansk resenär och jag att samtala med en sjuksköterska från östra Ukraina, som bor i Budapest med sin man med reser till Östra Ukraina regelbundet för att försörja trupperna där och medverka i sjukvården. Hon brukar köra bil (då tar det 12 timmar istället för 24 timmar med tåg), men hade tagit tåget denna gång för att bilen var på verkstaden. Otur för henne, men tur för oss! Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...
När hon förstod att jag är tågnörd pratade hon med vagnsvärden om det, som i sin tur ordnade att vi alla tre fick åka med i hytten mellan två stationer på södra rampen uppför Karpaterna.
[image]

Jag chansar på att lokförarnas chef inte läser i Postvagnen och att förarna inte får problem för det...
Tåget fylldes på allt mer och verkade rätt välbesatt efter avgång från Lviv, då det började bli sängdags.
Så kom vi fram till Kiev på morgonen. Den pampiga stationen har faktiskt en liten historisk fordonsutställning och en gångbro som ger fin utsikt över tågen.
[image]
[image]

Trots kriget i östra Ukraina är gränsen till Ryssland öppen, och tågen Moskva - Kiev går som vanligt – faktiskt flera stycken om dagen. Men lika snabbt som japanska Shinkansen-tåg går det inte...
[image]

De direkta flygförbindelserna har däremot dragits in 2015 i samband med något handelskrig, och att flyga över tredje land är krångligt. För att flyga över Minsk behöver man vitryskt transitvisum, eftersom flygen Minsk - Moskva behandlas som inrikesflyg. Kommande från Kiev måste man därför byta från utrikes- till inrikesterminalen, så att man inte kan stanna inom transitzonen utan visum.
Avsaknad av gränskontroller mellan Vitryssland och Ryssland har också ställt till det för resenärer från tredje land på landsvägen, eftersom man inte får en rysk inresestämpel om man åker bil eller buss Polen - Vitryssland - Ryssland. Det har förekommit att ryska polispatruller tvingade resenärer i utländska bilar/bussar att vända och köra genom Lettland till Ryssland för att genomgå en ordentlig rysk gränskontroll.
Vad som gäller för tågresenärer genom Vitryssland till Ryssland kunde jag bara hitta motstridiga uppgifter. Det verkar som att inresa genom Vitryssland till Ryssland fortfarande tolereras (det har inte varit problem i flera år sedan gränskontrollerna avskaffades), men jag vågade inte chansa. Det var den viktigaste anledningen varför jag valde att åka genom Ukraina - och så blev det ju genast en höjdare!
Nu sitter jag på Express-hotellet där jag tog en rejäl frukost – och njuter av utsikten från matsalen i 16:e våningen!
[image]

I kväll bär det vidare!

Till

Del 1, varje resa börjar med ett första tåg
Del 2, nu går det österut
Del 3, snart dags för bredspår!

Forumet är stängt för nya inlägg
  2131 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta