Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 204: Linjen Storblåliden - Långträsk [12 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 24 januari 2009, 10:38:47

Den 8,4 kilometer långa linjen Storblåliden - Långträsk går så gott som uteslutande genom skogsmark utan bebyggelse. De enda undantagen är gården Öberga strax söder om Storblåliden samt Långträsk samhälle vid infarten till stationen där. Efter att vi nådde banans högsta punkt norr om Långsele vid Storblåliden blir nu den allmänna tendensen att medluten blir fler och större än motluten på sydgång. Höjden tappas dock inte alls så snabbt som norrut från Storblåliden och vissa linjesträckor domineras av motlut även på sydgång. På aktuell linje tappas totalt 24 meter ned till Långträsk på 328 meter över havet.

Linjen söderut inleds med en kilometer kraftigt medlut på 17 promille för att sedan plana ut och vända till svagt motlut. Efter en svag högerkurva varefter gården Öberga på östra sidan av järnvägen passeras inleds en lång s-kurva som för banan genom ett blandat skogs- och myrlandskap. Tre kilometer ut på linjen inleds åter ett kraftigt halvkilometerlångt medlut ner mot Åbyälven samtidigt som linjens enda plankorsning passeras. Söder om älven fortsätter banan genom det varierade skogs- och myrlandskapet med varierande men tidvis kraftiga lutningar, både med- och motlut. Strax norr om kilometer 1047 rundas den numera delvis igenväxta odlingsmarken vid forna Långträsks kolonat beläget väster om banan. Efter att med flera vänsterkurvor och den raksträcka där vi finner försignalen till Långträsk ha rundat myren Lill-Saktriträsket når järnvägen fram till byn Långträsk vars bebyggelse börjar omedelbart söder om bron för väg 373 Arvidsjaur-Piteå över stambanan.


[image]
Linjens enda plankorsning är denna med en skogsbilväg (Polakvägen) vid kilometer 1050. Grindarna gör att stängslet längs banan blir heltäckande, men gör att det tar lite extra tid att passera korsningen med bil.

[image]
Vy norrut längs banan från plankorsningen vid kilometer 1050.

[image]
Vy söderut från plankorsningen.

[image]
Linjen sedd norrut mot plankorsningen.

[image]
En liten tjärn strax väster om järnvägen mellan plankorsningen och Åbyälven.

[image]
Lutningsvisare mellan plankorsningen och Åbyälven, vy norrut.

[image]
Bron över Åbyälven sedd norrifrån, här råder hastighetsnedsättning för tungt lastade fordon.


Jag återkommer med fler bilder på bron och fakta om älven i nästa avsnitt senare idag.

[image]
Vy norrut från Åbyälvens norra strand, här ser vi vägförsignalen för plankorsningen 500 meter längre norrut.

[image]
Linjen sedd norrut i närheten av Långträsks kolonat.

[image]
Linjen söderut från samma plats som ovan, längre bort skymtar försignalen till Långträsk.

[image]
Linjen norrut sedd från bron för väg 373.

[image]
Vy söderut från bron för väg 373 mot infartssignalen till Långträsk norrifrån.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 28 juni 2008 och den 22 juni 2007. Flygbilder och kartor finns här (pekar på Storblåliden). Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  738 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum