Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 200: Koler (Klr) [26 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 17 januari 2009, 20:51:23

Så var det då dags att börja med en tvåa i avsnittsnumret igen, det var länge sedan!

Byn Koler uppkom vid den korta del av Lillpiteälven som förbinder sjöarna Kolerträsket och Bänkerträsket, platsen som idag kallas Kolerträsk. Här har det sannolikt levt människor sedan stenåldern, namnet Koler har samiskt ursprung. När järnvägen drogs genom bygden i början av 1890-talet kom den att läggas strax öster om dåvarande by och så småningom växte ett nytt stationssamhälle upp kring järnvägen, det vi idag kallar Koler.

Koler nådde sin stora blomstringstid på 1940-talet då stationen var traktens största utlastningsstationer för träkol och tjära. På orten fanns ångsåg, skogen sysselsatte många och flottning skedde på Lillpiteälven ner till kusten. Stationshuset blev byns centrum och mitt emot detta öppnades ett kafé. Skolbyggnaden vid järnvägen norr om stationen byggdes på 1920-talet och rymde alla bygdens elever så länge grundskolan hade sex klasser, sedan fungerade den som låg- och mellanstadieskola fram till den lades ned 1990. I anslutning till skolan byggdes ett skolhem där elever från grannbyarna inackorderades under terminerna.

Idag är byns blomstringstid definitivt förbi och rollen som viktig järnvägsstation är borta. Under våren 2008 revs det stora stationshuset och Koler stationssamhälle förlorade därmed en viktig symbol för sitt ursprung. Koler är idag en ordinär mötesstation med tre tågspår.

Först en påminnelse om hur Koler stationshus såg ut sommaren 2007:

[image]
Koler stationshus sett från öster.

[image]
Koler stationshus sett från norr.

Bilder från rivningen av stationshuset har jag visat tidigare och repriserar inte dessa nu. Istället följer några bilder från en kväll i början av juni 2008.

[image]
Bangården i Koler sedd norrifrån. Här stod ännu det till det rivna stationshuset tillhörande godsmagasinet någorlunda intakt.

[image]
Vy söderut mot bangården från plankorsningen mitt i byn för vägen mot Arvidsjaur. Lägg märke till den gamla lastkajen till höger.

[image]
Bangården i Koler sedd norrifrån.

[image]
Vägkorsningen mitt i byn sedd från plankorsningen med järnvägen. Bakom skylten mot Älvsbyn skymtar den röda stuga som var det ursprungliga stationshuset i Koler och som har flyttats från en plats omedelbart sydost om plankorsningen.

Informationen om det gamla stationshuset fick jag efter att jag senast besökte Koler. Jag ber att få återkomma med bilder på huset vid ett senare tillfälle.

Slutligen några bilder från en sommardag i slutet av juni 2008:

[image]
Norra infarten till Koler med plankorsningen för vägen mot Arvidsjaur i bakgrunden.

[image]
Utfarten norrut sedd från plankorsningen norr om bangården i Koler.

[image]
Bangården sedd från dess norra ände, till vänster resterna av stationshuset som höll på att rivas.

[image]
Norra bangårdsänden sedd norrut.

[image]
Resterna av stationshuset samt fjärrkuren sedd från västra sidan av bangården. I bakgrunden den byggnad som låg mitt emot stationshuset och inrymde ett kafé under stationens storhetstid.

[image]
Bangården sedd norrut från dess södra del.

[image]
Vy mot södra bangårdsänden.

[image]
Mer detaljerad vy över bangården norrut, i bakgrunden syns Bänkerberget med sitt torn.

[image]
Mer detaljerad vy mot södra bangårdsänden från bangårdens västra sida.

[image]
Bangården sedd norrut från östra sidan i dess södra del.

[image]
Södra bangårdsänden med mellansignalerna där.

[image]
En äldre stentrumma under spåren.

[image]
I södra delen av bangården är det myrmark på båda sidor.

[image]
Bangården sedd norrut från huvudspårets södra mellansignal.

[image]
Vy från södra bangårdsänden mot utfarten söderut. Hastighetssänkningen gäller i den följande högerkurvan i vilken också minnesstenen passeras.

[image]
Vattensjukt landskap intill banvallen söder om bangården.

[image]
Utfartsblocksignalen söderut från Koler.

[image]
Infartssignalen vid södra stationsgränsen i Koler.

[image]
Det finns gott om ren i skogarna, vissa blir kvar även på sommaren när de borde vara längre upp i fjällen. Den här stod tittade på mig vid södra bangårdsänden i Koler.

Avslutningsvis:

[image]
Med snabbtåg genom norrlandsnatten. Tågen stannar inte i Koler längre...

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 22 juni 2007, 7 juni 2008 samt den 28 juni 2008. Flygbilder och kartor finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  563 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta