Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 2, nur går det österut! (Reseberättelser)

av Till @, lrdagen 11 mars 2017, 17:26:10
redigerad av Till, lrdagen 11 mars 2017, 17:32:07

Hej igen!

Efter släktbesöken nära Stuttgart och München har jag fortfarande inte kommit till några särskilt exotiska platser...

[image]

...men i alla fall kan jag rapportera att det nu går stadigt österut, och så ska det förbli ett tag framöver.

Så mycket jättespännande fanns inte att se än, men jag kan i alla fall bidra lite med vardagsbilder från ÖBB:s Railjet. Just nu sitter jag i ett tåg från München - Salzburg som närmar sig Wien.
Emot trenden på de flesta snabb- och höghastighetståg är Railjet ett lokdraget manövervagnståg, och loken och en ände var av första och sista vagnen har konventionella skruvkoppel (till vänster). Det är en fördel vid bogsering vid lokskada, och loken kan i undantagsfall också dra andra tåg.

[image]
Mellan de 7 vagnarna i varje enhet däremot är det ett semipermanent fast koppel (i mitten), som inte löses i drift. Detta möjliggör en väl tätad och tyst vagnsövergång, som också är trycktrög för att begränsa tryckstöten vid snabba tunnelpassage (de märks en hel del ändå).

[image]

Här kommer Railjet-tåget från München, en enkel enhet, in i Salzburg Hbf (till vänster med manövervagnen fram). En andra enhet som tåget förstärks med står redan redo för påstigning vid perrongen med Siemens Taurus-loket längst bak. Här visar sig förstås skruvkopplet nackdel - enheterna måste kopplas ihop på det arbetskrävande gammaldags sätt. Men roligt att se på för ungarna! :-)

Del 1 av reseberättelsen (men den var inte mycket att ha...)

Till

Forumet är stängt för nya inlägg
  2200 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta